- Szczegóły
-
Opublikowano: piątek, 15, listopad 2019 11:45
Wszystkie cele osiągnięte: wzrost międzynarodowości i dobra reakcja rynku krajowego. Tak podsumowuje międzynarodową imprezę organizator 54. edycji Międzynarodowych Targów Kamienia Naturalnego, Technologii i Projektowania, które odbyły się w Weronie od 26 do 29 września.
W podsumowaniu statystyk czytamy: trwające cztery dni targi Marmomac przyciągnęły 54 000 zwiedzających ze 154 krajów, 1650 firm z 61 krajów zaprezentowało swoją ofertę. W porównaniu z zeszłym rokiem zwiedzających było o 14 tysięcy mniej. Jednak biorąc pod uwagę przybyszów z zagranicy, tu nastąpił wzrost aż o 65%, co potwierdza imponującą rolę tego wydarzenia na całym świecie. Działania promocyjne imprezy na arenie międzynarodowej – m.in. szkolenia dla zagranicznych architektów czy przedsiębiorców sektora kamieniarskiego, zaproszone delegacje z różnych krajów – osiągnęły swój efekt. Rynek krajowy został zaangażowany w innowacyjne działania i eksperymenty w zakresie projektowania w kamieniu i wykorzystania najnowszych technologii jego obróbki. Przykładem jest tu The Italian Stone Theatre – Włoski Teatr Marmuru, zorganizowany we współpracy z włoskim Ministerstwem Rozwoju Handlu, Instytutem Handlu Zagranicznego oraz Związkiem Producentów Maszyn Marmomacchine. W realizację projektu zaangażowane zostały rodzime firmy – producenci maszyn, wykonawcy kamieniarze oraz najznakomitsi projektanci, architekci włoskiego designu.
fot. Marmomac jest wystawą zapewniającą wysokiej jakości rozwiązania i usługi. W szczególności wspiera firmy w ich podejściu do rynków międzynarodowych dzięki globalnej społeczności kamienia naturalnego aktywnej przez 365 dni w roku.
Jak co roku jedna z prezentowanych prac jest nagradzana Icon Award w ramach konkursu organizowanego przez organizatorów Marmomac na wybór kamiennego projektu, który najlepiej oddaje piękno materiałów i kreatywność firm zaangażowanych w The Italian Stone Theatre. W tym roku konkurs wygrało dzieło projektanta Lorenzo Palmeriego i wykonane przez Vicentinę Marmi we współpracy z Donatoni Macchine. „Gerico” – tak się nazywa projekt – było jednym z głównych bohaterów wystawy „Natural Things”, której kuratorem był Raffaello Galiotto. Praca ma na celu podkreślenie jednego z mniej znanych i mniej eksploatowanych aspektów kamienia naturalnego: jego „głos”. Projekt ujawnia ogromną wrażliwość artystyczną, w związku z czym zdaniem jury jest w stanie być rzecznikiem doskonałości kamienia naturalnego na całym świecie, przyjmując rolę ikony kampanii komunikacyjnej Marmomac 2020.
Jury w składzie: Annalisa Rosso, dyrektor Icon Design, Max Rommel, fotograf i autor wideo, oraz Elena Amadini, dyrektor regionalny ds. Stone & Design Veronafiere, jednogłośnie przyznało pierwszą nagrodę „Gerico”, z następującym uzasadnieniem: „Jury jest pod wrażeniem wielu aspektów, zwłaszcza uzyskanych rozwiązań estetycznych i funkcjonalnych: marmur tworzy muzykę! Palmeriemu udało się przenieść materiał poza jego pozorne granice dzięki oryginalnemu podejściu, zgodnemu z poszukiwaniami muzycznymi zawartymi w projekcie. Rezultatem jego pracy jest interaktywny totem, który zobaczymy i usłyszymy przy wejściu na Marmomac w przyszłym roku jako symbol niewyrażonego potencjału materiału, o którym mylnie sądziliśmy, że wszystko już było znane”.
Stałymi pozycjami w programie Marmomac są również: nagroda Best Communicator Award, przyznawana dla wystawców za oryginalną aranżację stoiska, oraz Young Stone Project, angażujący młodych adeptów kamieniarstwa i projektowania. Jest to inicjatywa, która łączy działania edukacyjne i eksperymenty badawcze przy wykorzystaniu kamienia naturalnego. Angażuje kilkanaście jednostek edukacyjnych i organizowana jest przez wydziały architektury i projektowania włoskich uniwersytetów we współpracy z firmami, szkołami zawodowymi oraz szkołami artystycznymi.
fot. Międzynarodowy Szczyt Kamieniarski na Marmomac. Tematem tegorocznego spotkania było połączenie międzynarodowego marketingu kamienia naturalnego, wymiana doświadczeń, ocena wyzwań i szukanie rozwiązań.
W drugim dniu targów odbył się Światowy Szczyt Kamieniarski, na którym przedstawiciele organizacji branżowych z całego świata rozmawiali na temat połączenia międzynarodowego marketingu kamienia naturalnego, doświadczeń, wyzwań i rozwiązań. W tym samym dniu odbyły się wybory nowego prezydenta World Natural Stone Association (WONASA), którym został na kolejną dwuletnią kadencję Ali Sayakci, nowi wiceprezydenci to Rakesh Sharma i Heikki Palin.
W tym roku planowane działania i misje handlowe Marmomac rozszerzają się również na Chiny, szczególnie w Szanghaju i Pekinie, z nowym projektem Living Italy, poświęconym projektowaniu. Inne ustalone spotkania poza Włochami to Tise-Stonexpo Marmomac w Stanach Zjednoczonych, Vitoria Stone Fair i Cachoeiro Stone Fair w Brazylii.
Podsumowując 54. edycję imprezy, Giovanni Mantovani, CEO Veronafiere, powiedział: – Marmomac jest wystawą zapewniającą wysokiej jakości rozwiązania i usługi. W szczególności wspiera firmy w ich podejściu do rynków międzynarodowych dzięki globalnej społeczności kamienia naturalnego aktywnej przez 365 dni w roku.
Trudno się z tym nie zgodzić.
fot. Pauolo F. Giafarov z Brazylii, Heikki Palin z Finlandii, Rakesh Sharma z Indii – wiceprezydenci WONASA – oraz dyrektor Anil Taneja.
Adriana Czekaj
fot. Adriana Czekaj
MARMOMAC W OBIEKTYWIE