CZESI CHCĄ ROZWIJAĆ Z NAMI ŻEGLUGĘ ŚRÓDLĄDOWĄ!
- Szczegóły
-
Opublikowano: wtorek, 26, luty 2013 11:40
Prezydent Czech dziękując za gratulacje Bronisławowi Komorowskiemu, wyraził zainteresowanie wzmocnieniem współpracy polsko-czeskiej, w tym szczególnie przy projekcie wodnego korytarza Dunaj-Odra-Łaba.
Przypomnijmy wydarzenia poprzedzające wspomnianą deklarację. Rząd Republiki Czeskiej przyjął już 14 marzec 2012 uchwałę nr 155 m.in. w sprawie przygotowania studium wykonalności wraz z analizą środowiskową projektu budowy kanału Dunaj-Odra-Łaba. Według uchwały dokumenty miały być skonsultowane z sąsiadami Czech oraz Komisją Europejską. Nasi ministrowie mają teraz przekazać stronie czeskiej informacje o przeprowadzonych konsultacjach do 31 grudnia 2013 r.
Już w grudniu 2012 Połączone Rady Gospodarki Wodnej Regionów Małej Wisły i Górnej Odry przy RZGW Gliwice podjęły uchwałę będącą poparciem w sprawie udziału Polski w polityce transportowej Europy w zakresie żeglugi śródlądowej. Tekst uchwały otrzymali: Prezydent RP, Premier RP, Wicepremier i Minister Gospodarki, Minister Rozwoju Regionalnego, Minister Transportu i Budownictwa, Minister Środowiska, Konwent Marszałków Województw RP, Eurodeputowani Polski i Czech, Prezes FSNT NOT, Prezes PUB, Przewodnicząca KRGW i Rady GW Regionów.
Pomysłodawcy projektu domagają się bezzwłocznego wykonania Studiów Wykonalności w pierwszej kolejności dla wyznaczonych przez Komisję Europejską dróg wodnych: E 30 z połączeniem na Dunaj i Wisłę Kanałem Śląskim, E 70 z połączeniem do Zalewu Wiślanego, E 40 z połączeniem Zalewu Wiślanego - Warszawy z Gdańskiem i Ukrainą. Inicjatywa jest o tyle ważna dla branży kamieniarskiej, że na te i inne pilne drogi wodne śródlądowe UE przewiduje na lata 2014 - 2020 specjalny fundusz około 37 mld Euro.
Czy kiedyś przyjdzie nam ekonomiczniej transportować kamień rzekami? Odpowiedź nadesłało już Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Pismo wskazuje ministerstwo zainteresowane drogami wodnymi, informuje też, że sprawa dróg wodnych nie jest zamknięta, a inwestowanie w drogi wodne w latach 2014-2020 jest możliwe!
Fot: www.wroc.uzs.gov.pl
Oprac. KC