Historycy od lat zastanawiali się jak budowniczowie przewozili ogromne 12-tonowe bloki piaskowca z oddalonych kamieniołomów. Dzięki zdjęciom satelitarnym odkryto, że Khmerom w transporcie pomógł 34-kilometrowy kanał.
W XII wieku, władca Imperium Khmerów Suryavarman II, rozpoczął pracę nad kompleksem budynków sakralnych; najsłynniejszym z nich był Angkor Wat. Starannie rzeźbione przez kamieniarzy bloki, wykorzystane do budowy świątyni oraz otaczających ją pomników, miały do 90 centymetrów szerokości, natomiast każdy z nich ważył około 1,6 tony. Wzniesiony z piaskowca kompleks został wybudowany na cześć hinduskiego boga Wisznu.
Dotychczas uważano, że wydobywane w kamieniołomach bloki ciągnięto długą trasą o długości wynoszącej około 90 kilometrów. Najpierw transportowano je lądem z góry Kulen do rzeki, a następnie spławiano do jeziora Tonle Sap. Tam były ładowane na statki lub tratwy, po czym płynęły w górę rzeki Siem Reap aż do Angkor. Jednakże w takim przypadku budowa trwałaby kilkaset lat!
Teoria ta uległa zmianie, dzięki odkryciu specjalnie na ten cel wykopanych kanałów. Obejmowały one cały kraj i czasem zbiegały się z krótkimi odcinkami rzek, a transport z kamieniołomu na budowę trwał 10 godzin! Tak więc olbrzymia świątynia Angkor Wat, zbudowana z pięciu milionów ton piaskowca, faktycznie mogła powstać w zaledwie 35 lat!
Fot: www.wikipedia.pl
Oprac. DŚ
Skorzystaj z naszej prenumeraty.
Zamów całoroczną prenumeratę Świata Kamienia!
45-837 Opole, ul. Wspólna 26 woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Biuro reklamy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Redakcja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. |