Piaskowiec i wapień zostaną użyte do odnowienia 86-metrowej trasy, znajdującej się na zewnętrznym dziedzińcu Zamku Królewskiego, która od wielu lat nie była używana. Remont tej części Wawelu zakończy się latem bieżącego roku. Za remont drogi znajdującej się na terenie zamku odpowiada krakowska firma AD Engineering.
- Nie jest to zwykły projekt, ponieważ przewiduje renowację drogi w miejscu, będącym symbolem jak również świadkiem naszej polskiej historii - mówi cytowany przez portal news.webwweb.pl, prezes firmy AD Engineering Piotr Pociecha. – To miejsce jest odwiedzane przez wiele osób z całego świata, dlatego to wielkie wyzwanie dla naszej firmy. Ponadto muszę w tym miejscu zaznaczyć, że prace obywające się w otoczeniu Wawelu muszą przebiegać pod ścisłym nadzorem Konserwatora Zabytków Wzgórza Wawelskiego.
Projekt renowacji został zatwierdzony w grudniu 2009 r. Prace rozpoczęły się latem ubiegłego roku, a ich zakończenie planowane jest na połowę 2012 r. To kolejny element układanki jakim jest kilkustopniowy projekt renowacji dziedzińca, realizowanego już od kilku lat przez Zamek Królewski na Wawelu.
Nieużywana od wielu lat droga łączy gmach dawnego seminarium duchownego z budynkiem administracyjnym znajdującym się w północnej części wzgórza. Warto nadmienić, iż na wspomniany gmach seminarium składają się trzy przebudowane domy z XV w.
Nie jest to prosta operacja, ponieważ na remontowanym odcinku znajduje się wiele zabytkowych reliktów przeszłości. Są to między innymi fragmenty innych dawnych ciągów komunikacyjnych, czy też murów. Dlatego też przebieg prac musiał być bardzo starannie zaplanowany. Tak aby wszystkie cenne elementy zostały skrupulatnie naniesione i wkomponowane w plan nowej drogi.
Jak wynika z informacji podanych przez wykonawcę prac remontowych, firma AD Engineering ma na podstawie projektu przebudować całą strukturę drogi, w tym jej nawierzchnię, system odwodnienia, dojścia i stopnie łączące ją z sąsiadującymi budynkami. Ponadto pod jej nawierzchnią zostaną poprowadzone instalacje. Przewidziana powierzchnia remontowa wynosi 797 m2.
Materiały jakie zostaną użyte podczas renowacji to piaskowiec i wapień. Ciekawostką jest fakt, iż część bruku pozyskano z recyclingu. Wyciosana w podobnym czasie co pierwotna nawierzchnia remontowanej drogi kostka pochodzi z miejsca, w którym dziś znajduje się podwawelskie Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego.
Daniel Świeszczak
Fot. Wikipedia
Skorzystaj z naszej prenumeraty.
Zamów całoroczną prenumeratę Świata Kamienia!
45-837 Opole, ul. Wspólna 26 woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Biuro reklamy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Redakcja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. |