Zgodnie z najnowszymi danymi, które zostały opublikowane przez Internazionale Marmi e Macchine Carrara kamieniarski biznes na Półwyspie apenińskim ma się całkiem dobrze. Statystyki pokazują, że w porównaniu z ubiegłym rokiem nastąpił wzrost eksportu kamienia zarówno w tonażu, jak i wartości.
Jak wynika z opublikowanych przez Istat, czyli Narodowe Centrum Statystyczne danych, Włosi wyeksportowali 1,6 mln ton kamienia (surowego materiału i produktów gotowych) o łącznej wartości ponad 645 milionów. Trzeba również podkreślić, iż najsłabiej wypada eksport gotowych produktów z trawertynu i marmuru.
Takie wnioski wynikają z porównania powyższych danych z ubiegłym rokiem. W 2010 r. z Półwyspu Apenińskiego zostało wyeksportowanych 2,7 mln ton kamienia zarówno surowego materiału jak i produktów gotowych, których łączna wartości szacowana była na poziomie 744 mln. euro. Natomiast w stosunku do 2009 r. popyt na przetworzone produkty był znacznie bardziej umiarkowany: +5,7 proc. pod względem tonażu i +2,8 proc. w wartości.
Według specjalistów z Internazionale Marmi e Macchine Carrara, ten pozytywny trend wynika z dużego zapotrzebowania na włoski kamień w Niemczech, Francji, Austrii oraz Polsce. To właśnie do tych krajów trafiają produkty z Półwyspu Apenińskiego. Jednak jest i druga strona medalu: na terytorium Wielkiej Brytanii, Holandii a także Hiszpanii nastąpił spadek popytu na kamień eksportowany z Włoch. W porównaniu z ubiegłym rokiem Niemcy oraz Francja nadal są dobrymi klientami, natomiast Wielką Brytanię zastąpiła Austria wraz z Polską.
Po analizie rynków Unii Europejskiej, należy zbadać jakie trendy panują na świecie. W przypadku głównego partnera handlowego Włoch – Stanów Zjednoczonych eksport kamienia naturalnego z Półwyspu Apenińskiego utrzymuje się na stałym poziomie W analizowanym okresie Amerykanie zaimportowali o 0,7 proc. włoskiego kamienia więcej w tonażu oraz 4,4 proc. więcej w wartości niż w analogicznym przedziale czasowym rok wcześniej. Jednakże taką sytuację równoważy bilans eksportu, który wynosi 83,8 mln euro. Zdaniem wielu analityków po kryzysie nastąpiła zmiana mentalności amerykańskich konsumentów, zwiększyła się ich ostrożność a także podejście do kwestii oszczędności i inwestycji. Stąd tak trudno przewidzieć nadchodzące trendy.
Porównanie popytu na włoskie kamienie przez obywateli krajów bliskiego oraz dalekiego wschodu, wypada na korzyść tych drugich. Zgodnie z informacjami opublikowanymi w dokumentach Internazionale Marmi e Macchine Carrara - bilans eksportowy rośnie! Z taką sytuacją mamy do czynienia zarówno w wielkości, jak i wartości. Czołowy gracz na rynku - Chińczycy importują głównie surowy materiał, podczas gdy w Indiach panuje popyt na gotowe produkty.
Jak wspomniano wcześniej - gorzej przedstawia się sytuacja na bliskim wschodzie, zaobserwowano tam spadek w tonażu i wzrost w wartości eksportu. Natomiast główną lokomotywą eksportu gotowych produktów z marmuru jest Katar wraz z Arabią Saudyjską.
Co zatem można powiedzieć po dogłębnej analizie przedstawionych danych? Po pierwsze - nastąpił wzrost w eksporcie bloków oraz płyt z granitu i marmuru. Co jest pozytywną informacją dla włoskich kamieniarzy. Jednakże mamy również do czynienia ze znacznie zmniejszonym importem marmuru na Półwysep Apeniński, co spowodowało większą konsumpcję marmuru krajowego.
Daniel Świeszczak
Skorzystaj z naszej prenumeraty.
Zamów całoroczną prenumeratę Świata Kamienia!
45-837 Opole, ul. Wspólna 26 woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Biuro reklamy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Redakcja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. |