Targi: Istanbul Natural Stone 2010 zakończone. Międzynarodową imprezę od początku wspiera Stowarzyszenie Eksporterów Minerałów (IMIB, Istambuł), Stowarzyszenie Dystrybutorów Marmurów (IMD, Istambuł) i Ministerstwo Przemysłu oraz Handlu.
Siódma edycja Targów potwierdza też pewną prawidłowość. Spotkania branżowe w Istambule – odwrotnie do tych w Izmirze – mają raczej regionalny charakter, zwłaszcza, gdy wziąć pod uwagę wystawców.
I w tym roku wśród firm zdecydowanie dominowały rodzime przedsiębiorstwa (przykładowo, znaleźliśmy raptem dwa stoiska z Włoch). Spośród gości, sporo pojawiło się klientów z Iranu, Izraela, Iraku, Ghany, Australii, Chin i Niemiec. Co ich skusiło do przyjazdu? Oczywiście kamień, często w postaci gotowych produktów (mozaiki, płytki); rzadziej slabów i bloków marmuru, trawertynu czy onyksu.
Organizatorzy Natural Stone 2010 (CNR Ekspo Trade Fairs) zapowiadali w komunikacie prasowym przyjazd ponad 27 tys. gości z 28 krajów, na których przybycie czekać miało prawie 459 stoisk na łącznie 80 tys. m. kw. powierzchni wystawienniczej. Stoiska najbardziej liczących się w branży firm można było znaleźć w hali numer 2 (m.in. Verona Granite Marble, Monomer, Travertine Bros, Mesta Traverten Mermer, Remar Gida Mak.). W hali numer 4 wzrok przykuwał ciężki sprzęt do pracy w kamieniołomach i kompletne linie do transportu i obrabiania surowca.
Turcy potrafią zadziwić nawet największych znawców kamienia naturalnego, co udowodniła z kolei firma Verona Granite Marble. Tylko pierwszego dnia Targów, chwilami kilkudziesięciu zwiedzających równocześnie otwierało ze zdziwienia oczy na widok przedziwnych marmurowych slabów na tymże stoisku. Co ich zaskakiwało? Ano bajeczne kolory marmuru: różowy, granatowy, turkusowy, nawet ciemnofioletowy czy pomarańczowy... doprawdy ograniczeń nie było żadnych! Tajemnica kolorów tkwi w nanotechnologicznym procesie, który wdrożono raptem pół roku temu. Do barwienia używa marmurów standardowej jakości (II gatunek). Cena metra kw. to 75 $.
Kogo interesowała dobra cena tego na pewno zainteresować mogła oferta firmy Aycan Travertine (14 kamieniołomów i roczna produkcja ponad 50 tys. m3 bloków i 300 tys. m2 slabów).
- Wiem, że trawertyn BLANCO to materiał poszukiwany w Polsce, a my mamy najlepszą ofertę: 27 $ za m2 płytek o rozmiarze 60x60 cm. Za poler doliczymy 5 $ - zachęcał Mehmed Genc, odpowiedzialny za sprzedaż.
W tym roku rzucała się w oczy skromna reprezentacja biur architektonicznych i firm projektowych – do chlubnych wyjątków należało stoisko firmy Danta Marmor z Denizili.
Rafał Dobrowolski
Skorzystaj z naszej prenumeraty.
Zamów całoroczną prenumeratę Świata Kamienia!
45-837 Opole, ul. Wspólna 26 woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Biuro reklamy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Redakcja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. |