STONE SCULPTURE SHOW

STONE SCULPTURE SHOW

This year's edition of Stone fair will include a stone sculpture show during which works made at the…

Czytaj...
MARITIME INDUSTRY IS AS STRONG AS A STONE

MARITIME INDUSTRY IS AS STRONG AS A STONE

The 5th edition of the International Maritime Congress was held on 8–9 June in Szczecin. The congress serves…

Czytaj...
SCHOOL FOR STONEMASONS-TO-BE

SCHOOL FOR STONEMASONS-TO-BE

The new school will be set up at the Border Protection Corps School Complex in Szydłowiec. This new…

Czytaj...
STUDENTS RESTORED THE 17TH-CENTURY GRAVESTONE

STUDENTS RESTORED THE 17TH-CENTURY GRAVESTONE

Restoration of an old gravestone was a part of the internship organised by the State Construction Schools in…

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

FORMA TRACONA

Niedawno przybliżyliśmy warsztat rzeźbiarza, który po dziś dzień skutecznie posługuje się punktownicą. Pora na formę traconą. Etap prac zilustrujemy etapami odbudowy rzeźby marmurowej z modelu gipsowego. Prezentowany przykład jest o tyle szczególny, że rekonstrukcja posągu Wiktora Emanuela II powstała na jubileusz 150-lecia włoskiego państwa.

Ostatni król Sardynii i pierwszy król Włoch (1861–1878) jest ikoną włoskiego ruchu zjednoczeniowego. Nic więc dziwnego, że wizerunek władcy stał się wdzięcznym tematem dla rzeźbiarzy i niejedno włoskie miasto ma plac, na którym stoi pomnik Wiktora Emanuela II. W 150. rocznicę powstania państwa wiele takich kamiennych posągów doczekało się gruntownej restauracji i konserwacji. Sztandarowym przykładem wysiłku współczesnych specjalistów jest renowacja mediolańskiego posągu z XIX wieku.

Zdjęcie pomnika z 1800 r. dowodzi, że dzieło rzeźbiarza mocno doświadczył upływ czasu. Renowację odkładano kilkakrotnie. Doszło do tego, że posąg sławnego Włocha stracił na okazałości. Konserwacja popiersia po 100 latach zaniedbań wymagała sporo wysiłku. Nogi, ręce, miecz, wąsy, nos, a także części postumentu i szczegółów munduru – jak widać, brakowało nie tylko detali. Zakończoną kilkanaście miesięcy temu renowację przeprowadzili wysokiej klasy specjaliści z firmy rodzinnej o długiej tradycji w wykonywaniu prac artystycznych z marmuru.

Serina Marmi ma siedzibę w mieście Crema, oddalonego o ok. 30 km od Mediolanu. Kadrę stanowią tu absolwenci Akademii Sztuk Pięknych Brera w Mediolanie, a właścicielami są znawcy sztuki i projektanci. Nic więc dziwnego, że w obszarze dziedzictwa artystycznego, zarówno prywatnego, jak i publicznego, firma może sprostać najtrudniejszym zadaniom związanym z odnawianiem elementów architektury, sztuki sakralnej, a także konserwacji wykonanych prac.

Laboratorium badań nad rzeźbą i sztuką sygnowane marką Serina Marmi jest zarządzane przez dyrektora artystycznego, który trzyma pieczę nad wszystkimi działaniami (począwszy od doradztwa, przez nadzór techniczny nad pracami, aż po kontakty biznesowe i przyjmowanie zamówień). To – w skrócie – warsztat rzeźbiarski wysokiej klasy. Wystarczy dodać, że do prac nad renowacją posągu stworzonego przez Francesco Barzaghi, włoskiego autora XIX-wiecznych pomników, przystąpiono dopiero po przeprowadzeniu szczegółowych badań i analizie materiałów historycznych (przede wszystkim zdjęć). W końcu przystąpiono do tworzenia pierwszych zarysów brakujących części. Najistotniejszym bowiem etapem prac było odrestaurowanie posągu, w którym brakowało nie tylko detali, ale także fragmentu postumentu. Rzeźbiarze posługiwali się tradycyjnymi technikami tzw. formy traconej, by w końcu przekuć kamień z wykorzystaniem punktownicy.

Gdy w pracowni rozpoczęło się żmudne tworzenie glinianych modeli w skali rzeczywistej, reprodukowanych w końcu w glinie przy zastosowaniu tradycyjnej techniki „traconej formy”, geodeci i inżynierowie rozpoczęli rozpoznanie złóż kamienia z myślą o pozyskaniu materiału na wykonanie brakujących elementów. Materiał został wyselekcjonowany w kilku kamieniołomach marmuru. Odpowiednio dobrane bloki białego marmuru Carrara cechowały się właściwą kolorystyką i użyleniem. W warsztacie kamieniarskim przetworzono bloki, które tworzą elewację podstawy, dodając nowe litery z brązu. Z kolei przymocowanie brakujących elementów rzeźby zostało wykonane techniką tradycyjną – posąg został złożony przy użyciu żywicy i specjalnych rodzajów stali, następnie przetransportowany na swoje miejsce i posadowiony na cokole.

Wracając do wydarzeń związanych ze zjednoczeniem Włoch. Risorgimento trwało kilka dekad, ale dzięki mądrej polityce i wizji kilku osób, przy poparciu ogromnej rzeszy włoskiej ludności udało się cały proces przeprowadzić spokojnie i w atmosferze budowania, a nie niszczenia. Włosi w plebiscytach sami opowiadali się za przyłączaniem kolejnych regionów.

Jak powstaje forma tracona
Radosław Keler, asystent w Katedrze Technik Rzeźbiarskich ASP Wrocław

– Przed zrekonstruowaniem rzeźby kamiennej lub jej brakujących fragmentów wykonuje się ich modele gliniane w tej samej skali. Następnie nakłada na nie kilkucentymetrową warstwę gipsu, która tworzy formę odlewniczą. Po jej otwarciu usuwa się ze środka glinę, pokrywa wnętrze tłustą substancją, tzw. smarówką, najczęściej z szarego mydła, i nakłada od wewnątrz grubą warstwę gipsu lub po złożeniu matrycy wlewa go do środka. Po zastygnięciu zewnętrzna skorupa (tzw. forma tracona) zostaje odkuta niczym łupina orzecha – odsłania się w ten sposób gipsowy odlew modelu, który można przekuć w kamieniu z wykorzystaniem punktownicy.


Oprac. Rafał Dobrowolski
Fot. Serina Marmi

 

Do not wait add your business to our directory!!

 

Add company...

 

Add small ads/strong>

to our base

 

 

Ogłoszenia...

Targi Xiamen 2012
45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
Woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Tel. +48 77 402 81 22
Advertising:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Office:
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">
     All rights reserved - Swiat-Kamienia 1999-2012
     Design and implementation: Wilinet