PRZEBITO DRUGI TUNEL „ZAKOPIANKI”
- Szczegóły
-
Opublikowano: czwartek, 14, maj 2020 23:15
27 kwietnia na drodze ekspresowej S7 (tzw. Zakopiance) połączono drugą, lewą nitkę tunelu pod górą Luboń Mały. Ten odcinek budowany jest z dofinansowaniem z funduszy UE w kwocie ponad 1,3 mld złotych, co stanowi ponad połowę kosztów inwestycji.
Prawa nitka tunelu została wydrążona jesienią ubiegłego roku. Do października 2019 r. średnio dziennie wywożono z placu budowy i kruszono 1500 ton materiału skalnego. Tunel powstawał w geologicznych oraz hydrologicznych warunkach fliszu karpackiego, czyli naprzemianlegle ułożonych warstw skał osadowych. Ale natrafiono też na skały granitowe. Z tego też powodu wykonawca stosował, w zależności od twardości skał, m.in.: młoty hydrauliczne, dziobaki, wiertła, głowice skrawające, a także materiały wybuchowe.
Tylko w pierwszym etapie robót strzałowych wykorzystano 350 ton materiałów wybuchowych. Wykonawca zdecydował się zastosować metodę Adeco RS, ponieważ pozwala ona na bieżąco dostosowywać sposób realizacji tunelu do faktycznych warunków na przodku.
Fot. Krzysztof Nalewajko / www.gddkia.gov.pl