KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Z inicjatywą przedsięwzięcia wyszedł Społeczny Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu. Krótko potem, we wrześniu ubiegłego…

Czytaj...
HARD ROCK HOTEL

HARD ROCK HOTEL

Jedna z najnowszych realizacji, za którą stoi firma stoneCIRCLE, zyskała wiele prestiżowych nagród. Bar hotelowy otrzymał nagrodę Best…

Czytaj...
LAGASCA 99 I COSENTINO

LAGASCA 99 I COSENTINO

Zlokalizowany w dzielnicy Salamanca w Madrycie budynek mieszkalny Lagasca 99 nawiązuje swym charakterem do obiektów architektury wokół niego,…

Czytaj...
BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

Taki apel do Ministerstwa Rozwoju wydało w połowie sierpnia br. dwanaście organizacji branży budowlanej, deweloperskiej, biznesowej i architektonicznej.

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

POMNIK CIEKAWIEJ?

Czy obniżenie zasiłku pogrzebowego będzie miało wpływ na naszą branżę? Takie postawiliśmy swego czasu pytanie, gdy tylko pojawiły się pierwsze sygnały o cięciach budżetowych. Dziś już wiadomo, że żadnego tąpnięcia nie było. Pojawia się za to wiele wyzwań. Czołowi producenci i dostawcy pomników podkreślają, że zaczyna brakować oryginalnych pomysłów na stylizacje. Mała architektura cmentarna cierpi, bo brak na rynku profesjonalistów w dziedzinie wzornictwa przemysłowego.

Polska po obniżce zasiłku pogrzebowego do 4 tys. zł nadal znajduje się w czołówce europejskich krajów pod względem i regulacji, i stawki wypłacanej przez państwo. Najgorzej mają obywatele Niemiec, Islandii, Włoch, Szwecji czy Wielkiej Brytanii. Tam zasiłków pogrzebowych w ogóle nie ma. W wielu krajach pieniądze przyznawane są zaś proporcjonalnie do dochodów zmarłej osoby. Wniosek? Jakkolwiek nasze państwo zabrało obywatelom niemało, to nadal wszyscy podatnicy dokładają się do kosztów związanych z pochówkiem zmarłych.

Ceremonia pogrzebowa nadal też pozostaje w sferze utrwalonych tradycją praktyk – z niewielkim wyjątkiem. Co dało się zauważyć po niemałej obniżce zasiłku w kraju? Ogromny spadek zainteresowania usługami widać wśród przedsiębiorstw zajmujących się organizacją styp. Rodziny zmarłych, dla których zasiłek stanowił formę rekompensaty kosztów związanych z organizacją pochówku, zdecydowanie rzadziej decydują się na wystawne przyjęcia. To właśnie w restauratorów najbardziej uderzyły cięcia budżetowe.

Ciekawej za to wolty dokonali przedsiębiorcy pogrzebowi.
– Zakłady pogrzebowe podwyższyły stawki za najtańszą formę pochówków, obniżyły zaś ceny za usługi wykonywane z bogatą oprawą – donosi Jacek Tomczak z firmy Monolit.

Popyt na produkty i usługi branży kamieniarskiej zmalał zwykle minimalnie. Brak nam oczywiście precyzyjnych informacji na ten temat, ale powyższa teza wynika z naszej sondy, jaką przeprowadziliśmy wśród kilku czołowych producentów i dostawców pomników. Najczęściej wśród respondentów słychać o uszczupleniu obrotów o ok. 3–7 procent.
Wniosek jest dość czytelny. Polacy w najmniejszym stopniu ograniczyli wydatki związane z ostatnim etapem ceremonii pogrzebowej. Pojawiły się za to nowe tendencje i potrzeby, na które warto już dziś odpowiadać.

– Rośnie rzesza klientów, którzy z dużym namysłem podchodzą do zakupu nagrobków. Generalnie wydłużeniu ulega też czas od pochówku do decyzji o wyborze formy upamiętnienia zmarłych – podkreśla Marek Szołtun, Zakład Kamieniarski Szołtun Józef. – To w mojej opinii bardzo ciekawy trend, dotyczący rynku mazowieckiego. Jeszcze do niedawna rozmowy o wyborze pomnika przebiegały w smutnej atmosferze, bo niemal zaraz po uroczystościach pogrzebowych. Teraz aż 80 proc. mojej klienteli pojawia się z dużo ambitniejszym zamiarem wykonania pomników. Generalnie więc wygra ten, kto zaoferuje nie tylko najlepszą jakość, ale jest w stanie zaproponować coś oryginalnego. Znaczenia nabiera szeroko pojęty PR i wizerunek firmy.

DEMOGRAFIA


Na potrzeby ekonomicznych perspektyw wzrostu konkurencyjności branży kamieniarskiej posiłkować się będziemy statystyką. Dla firm, których głównym profilem działalności jest sprzedaż/produkcja małych form architektury cmentarnej, interesujące mogą być prognozy demografów. Otóż w dalszym ciągu będzie następował spadek umieralności i systematyczny wzrost przeciętnej długości życia – do ok. 77,6 lat dla mężczyzn i 80 lat dla kobiet w 2030 r. (za: Raport GUS – www.stat.gov.pl; w: Prognoza ludności do 2030 roku). Skupiając się tylko na aspekcie demograficznym, mamy więc stabilną perspektywę funkcjonowania na rynku.

Wspomnijmy tylko, że również w latach 1992–98 obserwowany był systematyczny spadek umieralności; od 1999 r. nastąpił wzrost (rejestrowano ok. 360–380 tys. zgonów rocznie). Także w ostatnich latach liczba zgonów nieznacznie wzrastała, ale tempo tego wzrostu jest w miarę stabilne – co można przyjąć też za dobry wskaźnik dla rozwoju firm wyspecjalizowanych w małych formach architektury cmentarnej. Nie bez znaczenia będą inne tendencje, które warto wziąć pod uwagę, projektując dominujący profil działalności. Zakładając, że rokrocznie umiera w kraju przynajmniej 360 tys. osób, wartość całego rynku można oszacować na minimum 2,5 mld zł. Szacunkowe dane wynikają z przyjętych (także statystycznie) wydatków na ceremonię pogrzebową.

Mając na myśli „ceremonię pogrzebową”, ekonomiści biorą pod uwagę wszystkie wydatki związane z pochówkiem zmarłych, a więc także zakup pomnika; pomijając jednak opłaty cmentarne (te ostatnie, jak wiadomo, są bardzo zróżnicowane, bo leżą w gestii zarządców cmentarzy). Co jeszcze podpowiadają nam specjaliści? Dzielą się między innymi takim spostrzeżeniem: kto wiąże swe nadzieje z lokalnym rynkiem, ten powinien wiedzieć, że lokalizacja i aktywizacja szeroko pojętych działań wizerunkowych firmy na terenach wiejskich może być ciekawym posunięciem. Dlaczego? Otóż „w stosunku do stanu obecnego przewiduje się, że do 2030 r. liczba ludności w miastach zmniejszy się w sumie o 3 miliony osób, a na wsi wzrośnie o ok. pół miliona” – twierdzą specjaliści z GUS.

Mniejsza o tendencje co do zgonów na terenach wiejskich. Dla nas poważnym sygnałem ostrzegawczym powinny być przewidywania demografów, które najpewniej przełożą się na decyzje budżetowe. Czy należy się spodziewać dalszego obniżenia zasiłku pogrzebowego? Pytanie wydaje się zasadne, skoro coraz mniej osób w wieku produkcyjnym utrzymywać będzie rosnącą rzeszę osób w wieku emerytalnym. Już dziś ostrzega się nas (podatników), że czekają kraj „istotne przesunięcia w proporcjach między liczbą osób w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym”. W okresie kolejnych 20 lat liczba ludności w wieku produkcyjnym będzie systematycznie maleć.

Okres po 2020 roku ma zaś charakteryzować się gwałtownym starzeniem się społeczeństwa. Już dziś alarmują niektórzy: jesteśmy świadkami katastrofy demograficznej! W 2035 roku tylko 272 tys. dzieci przyjdzie na świat, a aż 450 tys. osób umrze. Czy kolejne budżety (po roku 2011) oprą się oczekiwaniom społeczeństwa w dziedzinie subwencjonowania kosztów pochówku?

TENDENCJE


Pytań jest niemało. Jak już dziś odpowiedzieć na potrzeby rynku? Na pewno warto podnosić jakość usług. Wzrost atrakcyjności pomnika i wykonywanie usługi na możliwie najwyższym poziomie – to najczęściej przewijająca się odpowiedź firm, które udzieliły nam wypowiedzi na temat kierunków wzrostu konkurencyjności.

– Warto odpowiadać na potrzeby klienta. Przykładowo, zauważyliśmy, że przymierzający się „z kalkulatorem” w ręku do zakupu pomnika zdecydowanie wolą wybrać dziś... podwójny – informuje nas Tomasz Żółkiewicz, Tempus Polska. – Rodziny zmarłych chcą więc zaoszczędzić w dłuższej perspektywie czasu. Dziś wykonując podwójny nagrobek, zarabiamy więcej, ale w przyszłości rentowność może okazać się mniejsza, bo w przypadku kolejnego zgonu w rodzinie fundatorów nagrobka pojawi się propozycja wykonania tylko nowej napisówki.

Tu dotykamy kolejnego aspektu, który jako żywo przypomina sytuację w branży... motoryzacyjnej. Koncern produkuje samochód, ale coraz częściej to niezależny warsztat wykonuje serwis, przeglądy, naprawy itp. Konkluzja jest dla nas jedna: Warto pomyśleć o najbardziej atrakcyjnej dla klienta formie „przywiązania” do naszej firmy. Identyfikacja firmy i dzieła (logo na pomniku?) to jedno z kluczowych zagadnień. Pewnie wszyscy z upragnieniem oczekiwalibyśmy też innowacji w dziedzinie zarządzania cmentarzami.

– Na przykład w Niemczech klient przychodzi do kamieniarza z precyzyjnym wyciągiem informacji od zarządcy cmentarza co do obowiązujących reguł, czyli wymiarów pomnika i zagadnień posadowienia. U nas nadal temat nadzoru wykonawczego traktowany jest po macoszemu. Zupełnie też raczkują projekty internetowych wyszukiwarek pomników na cmentarzach – wytyka zaniechania w polityce nowoczesnego zarządzania cmentarzami T. Żółkiewicz, Tempus Polska.

INTERNET

Do obecności „w sieci” nikogo dziś już chyba nie trzeba przekonywać. Żelazna zasada: jeśli nie ma cię w Googlach, to nie istniejesz – staje się wymogiem pierwszorzędnym w dziedzinie organizacji firmy kamieniarskiej. Na marginesie trendów wspomnijmy o egzotyce. W USA coraz lepiej się mają zakłady pogrzebowe i firmy kamieniarskie typu „drive-in”. Działają niczym McDonald’s dla zmotoryzowanych: podjeżdżasz pod okienko, zamawiasz pochówek i tablicę nagrobkową. Jakkolwiek taka forma wydać się może wyzuta z godności dla zmarłych, to nieść może pewną naukę.

Na rynku może wygrać więcej ten, kto potrafi zaoferować nie tylko jakość usług, ale odpowie na potrzebę w możliwie najkrótszym czasie. W końcu w dobie społeczeństwa informacyjnego wizualizacja pomnika, projekt wykonany w 3D, w końcu intuicyjne i łatwe narzędzia do komunikacji on-line na pewno nabiorą znaczenia dla rosnącej rzeszy klienteli. Miejmy w końcu na uwadze ogromną rzeszę rodaków, którzy wybrali emigrację. Czyż dla nich (wielu z nich) narzędzia internetowe nie byłyby idealnym sposobem na wygodną formę dotarcia do kamieniarza i wreszcie komfortowym sposobem (w wygodnym fotelu w Irlandii?) wyboru projektu, naniesienia poprawek itp.? Ucieczka młodego pokolenia od tradycyjnych form kultu i obrzędu, tak jak i laicyzacja społeczeństwa – to zagadnienie, obok którego nie sposób przejść obojętnie.

WRESZCIE – DESIGN...


Pojawia się też kolejny aspekt wzrostu konkurencyjności naszej firmy. Branża już dziś mocno zaczyna odczuwać brak kadr odpowiedzialnych za szeroko rozumiane wzornictwo przemysłowe. Nie idzie tu oczywiście o karkołomne próby wykonywania napisówek (vide: nasze publikacje autorstwa Joanny Skiby, a traktujące o zaniedbaniach w tej materii). Coraz trudniej po prostu zaoferować klientowi pomnik, który odpowiadałby współczesnemu, bo bardzo indywidualnemu poczuciu piękna.

– Nie bez przyczyny najnowsze środki unijne w całości przeznaczamy na innowacyjny projekt wizualizacji i narzędzi do projektowania w 3D. Tym samym odpowiadamy na potrzeby młodego pokolenia – chwali się ciekawym przykładem T. Żółkiewicz, Tempus Polska.

Wzornictwo projektowe nadal nie ma w kraju mecenatu państwa. Adepci sztuki projektowej albo wyjeżdżają za granicę, albo... nie wiedzą o naszej branży. Taki wniosek płynie z rozmów ze studentami uczelni artystycznych.
– Projektowanie pomników? Wolę projektować pokoje dla dzieci bogatych rodzin albo ogrody w luksusowych dzielnicach. To na pewno intratne zajęcia i przynoszące mi jakiś tam prestiż – tego typu wypowiedzi przewijają się najczęściej.
Jak możemy przeciwdziałać takiej krzywdzącej opinii o „ponurej profesji” kamieniarskiej, jaką wykonujemy przecież najczęściej z niemałą pasją? Pewne pomysły warto adaptować, obserwując konkurencję na rynku ceramiki... łazienkowej.

Salony meblowe i ciekawe instalacje wyjątkowo zachęcają klientelę do wizyt i zakupów. Lokalizacja warsztatu kamieniarskiego przy głównym szlaku komunikacyjnym albo – przeciwnie – przy osiedlowej drodze? Tak! Warto siedzibie naszej firmy przyjrzeć się nocą. Czyż nawet dyskretna gra świateł i cieni, wreszcie zestawienie gotowych i surowych kamieni z drzewostanem, nietuzinkowa aranżacja tzw. obejścia (ogrodzenie) nie jest magnesem? W naszych wędrówkach po zakładach kamieniarskich przekonujemy się, że umiejętnie przeprojektowany budynek i teren firmy potrafi zwracać uwagę. Zakład kamieniarski niczym designerskie siedziby prestiżowych domów meblarskich? Czemu nie?

... I TEN PARK MASZYNOWY

Skoro jednak wzornictwo przemysłowe, design i poszukiwanie nowej formy, to nic tu nie zrobimy bez inwestycji w nowoczesny park maszynowy. Kto już dziś wygrał na obniżce zasiłku pogrzebowego? Ten, kto postawił na jakość usług, świadcząc takie z wykorzystaniem urządzeń gwarantujących obniżenie energochłonności (rosnące ceny energii!) i strat (dylemat odpadów poprodukcyjnych).

– Zapotrzebowanie na oryginalne, żeby nie powiedzieć: ekscentryczne formy upamiętnienia bliskich faktycznie rośnie. Pomnik dla miłośnika kolarstwa czy motocykli z detalami „dwóch kółek”, pomnik żaglówka dla człowieka oddanemu marzeniom o zamorskich wyprawach – coraz częściej przychodzi nam wykonać te i inne bardzo kosztowne formy architektury – zauważa Marek Szołtun. – Nie udałoby się takich realizacji podjąć bez inwestycji w najnowsze maszyny. W tym roku oddaliśmy też na cele produkcji nową halę i stąd też niemały wzrost zamówień na pomniki – rzędu 25–30 procent.

To ważna sugestia, bo o ile wielcy gracze poradzili sobie ze spadkiem zamówień w związku z obniżeniem zasiłku pogrzebowego, o tyle niewielkim zakładom ciężko w tym roku było „kroić tort” tymi samymi narzędziami.

Rafał Dobrowolski

 

Nie czekaj dodaj firmę

do naszego katalogu!

 

 

Dodaj firmę...

 

Dodaj ogłoszenie drobne

do naszej bazy!

 

 

Ogłoszenia...

45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Biuro reklamy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Redakcja:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">
     Wszystkie prawa zastrzeżone - Świat-Kamienia 1999-2012
     Projekt i wykonanie: Wilinet