- Szczegóły
-
Opublikowano: wtorek, 19, listopad 2019 09:22
Nagrodę ex aequo w tej kategorii zdobył 15-kondygnacyjny budynek biurowy Dominanta Praska, znajdujący się u zbiegu ul. Okrzei i Panieńskiej. Posadzka ułożona została tutaj z transparentnego marmo-kwarcu Bianco Edery, a lada recepcyjna – z marmuru Pietra Grey. Opaska wokół budynku wykonana jest z granitu Mery Grey. Projekt wykonał Jacek Szlis, a inwestorem jest Dominanta Praska Sp. z o.o. Wykonawcą nagrodzonej realizacji jest WKG Sp. z o.o. Sp.k. z Raciszyna.
fot. biurowiec Dominanta Praska w Warszawie
Nagrodę specjalną otrzymało Uroczysko Siedmiu Stawów Luxury Hotel, zlokalizowane w miejscowości Gola Dzierżoniowska, Niemcza, woj. dolnośląskie. Okładzina ścienna oraz posadzka na schodach i antresoli z salami do ćwiczeń została wykonana na terenie kompleksu basenowego z flagowego granitu firmy M+Q Nero Impala. Materiał został dostarczony z własnych kamieniołomów firmy M+Q.
fot. basen w Uroczysku Siedmiu Stawów Luxury Hotel w miejscowości Gola Dzierżoniowska (woj. dolnośląskie).
RZEŹBA
Główną nagrodą uhonorowano cykl puttów usytuowany na terenie ogrodu Pałacu Branickich w Białymstoku. Cykl puttów, umieszczony w parterze południowo-wschodnim ogrodów, dopełnia istniejącą ekspozycję 12 znaków zodiaku i 4 żywiołów. Są one ustawione w układzie odpowiadającym czterem porom roku. Wszystkie rzeźby zostały wykonane w piaskowcu i pomalowane na biało. Projekt i wykonanie – firma Katanga Grzegorz Kwapisiewicz z Suchedniowa, a inwestorem był Urząd Miasta Białystok.
fot. cykl puttów w ogrodzie Pałacu Branickich w Białymstoku
Nagroda ex aequo w tej kategorii przypadła rzeźbie upamiętniającej Jana Himilsbacha – ikonie polskiej popkultury. Tu ważny był kontekst nagrodzonego dzieła. W 1947 roku Himilsbach za swoje młodzieńcze błędy trafia do zakładu poprawczego, skąd za dobre sprawowanie (czyli w nagrodę) skierowany zostaje do Strzegomia. Tam poznaje trudy pracy kamieniarza. Autorem i pomysłodawcą tej realizacji jest artysta Patryk Nieczarowski, który do wykonania tej rzeźby wykorzystał ciemny granit skandynawski oraz jasny granit z kopalni Zimnik. Rzeźba powstała podczas VII Strzegomskiego Biennale Rzeźby w Granicie.
fot. pomnik Jana Himilsbacha w Strzegomiu
Nagroda specjalna powędrowała do artystki pochodzącej ze Strzegomia – Ewy Solimy. Bazowym materiałem dla ponaddwumetrowego Budzika jest strzegomski szary granit. Wszystkie cyfry powstały z kamieni z różnych krain geograficznych: żółty Tropical Sun z Namibii, African Red z RPA, Bahia Blue z Brazylii, Galaxy Star z Indii. Przełamanie szarości granitu fantazyjnie kolorowymi kamieniami sprawia, że rzeźba jest wesoła i radosna.
fot. kamienny Budzik w Strzegomiu
NAGROBEK
Spośród zgłoszonych realizacji zwyciężył nagrobek śp. Mirosława Brzozowskiego, który został zaprojektowany i wykonany w Pracowni Rzeźbiarskiej Andrzeja Weremczuka. Nagrobek znajduje się na cmentarzu Katedralnym w Łowiczu. Do realizacji wykorzystano kamień Nero Assoluto Zimbabwe Wenge, Bardiglio oraz pręty stalowe. Elementy metalu wg modelu w skali 1:1 wykonała firma Kow-Mir Zakład Kowalsko-Ślusarski założona przez śp. Mirosława Brzozowskiego.
fot. Nagrobek śp. M. Brzozowskiego na cmentarzu Katedralnym w Łowiczu.
Zwycięzcom gratulujemy! W kolejnych wydaniach ŚK każdej ze zwycięskich prac poświęcimy oczywiście więcej miejsca.
Zdjęcia: archiwum ŚK