KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Z inicjatywą przedsięwzięcia wyszedł Społeczny Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu. Krótko potem, we wrześniu ubiegłego…

Czytaj...
HARD ROCK HOTEL

HARD ROCK HOTEL

Jedna z najnowszych realizacji, za którą stoi firma stoneCIRCLE, zyskała wiele prestiżowych nagród. Bar hotelowy otrzymał nagrodę Best…

Czytaj...
LAGASCA 99 I COSENTINO

LAGASCA 99 I COSENTINO

Zlokalizowany w dzielnicy Salamanca w Madrycie budynek mieszkalny Lagasca 99 nawiązuje swym charakterem do obiektów architektury wokół niego,…

Czytaj...
BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

Taki apel do Ministerstwa Rozwoju wydało w połowie sierpnia br. dwanaście organizacji branży budowlanej, deweloperskiej, biznesowej i architektonicznej.

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

Arkadia kraina szczęśliwej konsumpcji

Największe i najmłodsze centrum handlowe w Warszawie nosi nazwę krainy szczęśliwości i sielankowego spokoju. Nazwa ma zapewne sugerować szczęśliwość konsumencką, która spełni się we wnętrzu Arkadii, natomiast sielski spokój z pewnością nie jest tu stanem ani oczekiwanym ani osiągalnym. Oszacowano bowiem, że w dni powszednie centrum odwiedza 40 tys. osób, w czasie weekendu do 60 tys. dziennie, a w przedświątecznym szczycie było to około 90 tys.
Arkadia zlokalizowana jest na granicy dzielnic Centrum i Żoliborza, a jej główne wejście znajduje się przy rondzie Zgrupowania AK „Radosław”, dwa przystanki tramwajowe od Dworca Gdańskiego i stacji metra o tej samej nazwie. Kształt budynku zbliżony jest do trójkąta, którego ramiona ciągną
się wzdłuż ulicy Słomińskiego i Jana Pawła II.
Budowa rozpoczęta została w 2002 roku i trwała 2 lata.
Głównym inwestorem obiektu i jego właścicielem jest spółka GSSM (Gdańska Station Shoping Mall), należąca do potężnej francusko-amerykańskiej grupy kapitałowej ERE (European Retail Euterprises). Inwestorem zastępczym było BEG Ingenierie Polska sp. z o.o. Pierwotna koncepcja architektoniczna, która powstała w USA w pracowni RTKL kierowanej przez Jamesa Petta i Gordona Godata, została zmodyfikowana przez architekta francuskiego Guillaume Sadoux (BEG INGENIERE), który był odpowiedzialny za adaptację i wdrożenie. Ze strony polskiej w projekcie brali udział architekci Włodzimierz Nyczak (BPA) oraz Dominik Bosek (architektura wnętrz). Generalnym wykonawcą był Warbud SA. Łączny koszt inwestycji wyniósł blisko 270 tys. euro.została zmodyfikowana przez architekta francuskiego Guillaume Sadoux (BEG INGENIERE), który był odpowiedzialny za adaptację i wdrożenie. Ze strony polskiej w projekcie brali udział architekci Włodzimierz Nyczak (BPA) oraz Dominik Bosek (architektura wnętrz). Generalnym wykonawcą był Warbud SA. Łączny koszt inwestycji wyniósł blisko 270 tys. euro.
Cały obiekt zajmujący powierzchnię
81,3 tys. m2, składa się z pięciu poziomów: dwóch garażowych (-2 i 1), dwóch handlowo-usługowych (0 i 1) oraz najwyższego (2), gdzie Budowano je głównie na obrzeżach miast. „Dziś hipermarket nie jest dominantą, tylko jednym z elementów kompleksu handlowo-rozrywkowego.
To jest początek nowego trendu”. Lokalizacja przenosi się coraz częściej
do śródmieścia, tworząc swoiste miasto w mieście. „Centra handlowe staną się dynamicznymi sercami miast, będą motorem rozwoju ośrodków miejskich” - przewiduje S. Pragnell. „One są rynkami miast dwudziestego pierwszego wieku”.
Zgodnie z nowymi tendencjami zmienia się architektura tych „serc miast”.
Tanie, szybko niszczejące megabaraki to już przeszłość. Obecnie powstające „świątynie konsumpcji” to eleganckie galerie. Budowane są z dobrych, szlachetnych materiałów, projektowane z dbałością o szczegóły architektoniczne. Na coraz większą skalę stosowany jest kamień, a formy wystroju stają się coraz bardziej wyrafinowane. Guillaume Sadoux, w jednym z wywiadów, pierwotny projekt Arkadii określił jako zbyt „amerykański” i dekoracyjny. „Odamerykanizowanie” polegało ogólnie na uproszczeniu i wprowadzeniu elementów czytelnych dla Europejczyków, a w szczególności dla Polaków. Bryła budynku została rozbita na szereg mniejszych części o różnych fasadach, które mają sprawiać wrażenie grupy kamienic. Odwołanie do kultury antycznej zaowocowało wprowadzeniem form takich jak: Plaza- plac zewnętrzny przed wejściem i jego przedłużenie we wnętrzu - Theatrum. Akcentami polskimi są nazwy i związana z nimi stylistyka wystroju pasaży handlowych: Canaletto, Twardowski, Wisła i Kopernik.Oryginalnym pomysłem było zaprojektowanie „zielonego dachu”, który na powierzchni 27 tys. m2 pokryty został warstwami gleby (substratem) i roślinami „które rosły na tym terenie przed wybudowaniem obiektu”. Skądinąd ciekawe, jakie to rośliny, skoro wcześniej ten niezabudowany rejon porastał głównie perz i inne chwasty.Arkadia pod względem ilości użytego kamienia przewyższa wszystkie krajowe galerie handlowe. Z kamienia wykonana została częściowo elewacja zewnętrzna, formy ozdabiające plac przed głównym wejściem, schody i podest przed wejściem od ulicy Słomińskiego, taras widokowy przy wieży arkadyjskiej oraz, a raczej przede wszystkim, posadzki oraz elementy wystroju we wnętrzu.Fasada obiektu wykonana została z jasnobrązowej cegły i beżowego piaskowca dolnośląskiego. Montażem 2050 m2 płyt piaskowca pochodzącego z kopalni „Żerkowice”, zajmowała się firma „Kamieniarz” z Kielc.Na zewnątrz budynku zastosowany został również granit strzegomski z kopalni „Borów”. Wykonano z niego okładziny cokołów, podestu i schodów wejściowych od ulicy Słomińskiego oraz posadzkę tarasu mieszczącego się obok wieży arkadyjskiej.Przed wejściem głównym znajduje się fontanna o średnicy 15 m, zbudowana z płyt granitu strzegomskiego ułożonych na poziomie placu. Strumienie wody tryskające na wysokość do 7 metrów wypływają ze szczelin pomiędzy płytami. W czasie, gdy fontanna jest nieczynna, stanowi po prostu część placu.
Wokół niej ustawiono sześciany granitowe spełniające rolę dekoracyjną bądź użyteczną jako miejsca
do siedzenia letnią porą. Wejście główne prowadzi do wielkiego holu - Theatrum, otwartego na miasto poprzez potężne szklane ściany.
Jest to miejsce, gdzie odbywać się będą przedstawienia, koncerty i inne uroczystości, a także łączą się „drogi wszystkich arkadyjskich światów”. Podział ogromnej powierzchni dwóch poziomów handlowo-usługowych opiera się na wydzieleniu pasaży- ulic okrążających cały budynek. Kierując się na prawo trafimy kolejno do pasaży o nazwach: Canaletto, Twardowski, Wisła oraz Kopernik, którym wrócimy do Theatrum z lewej strony. Każda z wymienionych części posiada odmienny, charakterystyczny dla niej wzór posadzki, który w zasadniczym założeniu powtarza się na obu poziomach i wystrój nawiązujący symbolicznie do nazwy pasażu. Jak podkreślają prezesi firmy - Piotr
i Jan Suchoń - nie ma dla nich realizacji niemożliwych do wykonania. Dzięki dobrym fachowcom znającym się na kamieniu i nowoczesnym maszynom do obróbki mogą zrobić wszystko.
Ze względu na dużą ilość łuków, nieocenione przy realizacji projektów (zwłaszcza medalionów) było nowoczesne, numeryczne centrum obróbcze sterowane komputerowo. Bardziej skomplikowane wzory układano według rysunku. Rozrysowanie wykorzystywano w fazie obróbki, a także w fazie wstępnego układania oraz ostatecznego montażu. Płytki przycinano w zakładzie w Krakowie, numerowano i dostarczano do Arkadii. Prace kamieniarskie zaplanowane na okres jednego roku, efektywnie wykonywano przez pół roku, ze względu na trudne warunki zimowe. Płyty posadzkowe po ułożeniu były spoinowane i szlifowane na półpoler.
Jest to najkorzystniejszy sposób wykonywania posadzek o dużych powierzchniach. Dla utwardzenia powierzchni płyt marmuru (wapieni) w końcowym etapie prac przeprowadzono krystalizację. Dzięki tym zabiegom w pełni ukazana została głębia kolorów kamieni i ich walory ozdobne.
Intensywna eksploatacja nie wpłynęła negatywnie na estetykękamienia, podstawowe znaczenie dla długotrwałego utrzymania walorów estetycznych.
Poza posadzką z kamienia we wnętrzach wykonane zostały: schody, elementy 385 słupów i kolumn, kwietniki i ozdoby obudowy schodów ruchomych.
Podsumowując wrażenia z Arkadii, należy zachęcić do popatrzenia nie tylko na wystawy eleganckich sklepów, ale i pod nogi, bo warto.

W artykule wykorzystano:

- fotografie i informacje otrzymane od firmy „Liberta”,

- informacje uzyskane od rzecznika prasowego Arkadii,

- artykuł zamieszczony w „Gazecie Wyborczej” z dnia 20.10.2004,

- artykuły zamieszczone

 

Nie czekaj dodaj firmę

do naszego katalogu!

 

 

Dodaj firmę...

 

Dodaj ogłoszenie drobne

do naszej bazy!

 

 

Ogłoszenia...

45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Biuro reklamy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Redakcja:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">
     Wszystkie prawa zastrzeżone - Świat-Kamienia 1999-2012
     Projekt i wykonanie: Wilinet