KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Z inicjatywą przedsięwzięcia wyszedł Społeczny Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu. Krótko potem, we wrześniu ubiegłego…

Czytaj...
HARD ROCK HOTEL

HARD ROCK HOTEL

Jedna z najnowszych realizacji, za którą stoi firma stoneCIRCLE, zyskała wiele prestiżowych nagród. Bar hotelowy otrzymał nagrodę Best…

Czytaj...
LAGASCA 99 I COSENTINO

LAGASCA 99 I COSENTINO

Zlokalizowany w dzielnicy Salamanca w Madrycie budynek mieszkalny Lagasca 99 nawiązuje swym charakterem do obiektów architektury wokół niego,…

Czytaj...
BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

Taki apel do Ministerstwa Rozwoju wydało w połowie sierpnia br. dwanaście organizacji branży budowlanej, deweloperskiej, biznesowej i architektonicznej.

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

KATEDRA W KOLONII

Świątynia zaliczana jest do najwybitniejszych przykładów gotyckiej architektury, acz długi czas upłynął, by stała się wizytówką Kolonii. 632 lata! Tyle czasu było trzeba, aby ten najczęściej odwiedzany zabytek w Niemczech został uwieńczony. Obecnie trwająca restauracja jest kolejną w długiej historii Kölner Dom.

Katedra Świętego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Kölner Dom) ma 144 metry długości i 86 metrów szerokości. Jej strzeliste wieże wznoszą się na wysokość 157 metrów, co w chwili ukończenia prac w 1880 roku czyniło z niej najwyższą budowlę świata! Tym mianem cieszyła się tylko 10 lat, ale do dzisiaj pozostaje drugą co do wysokości najwyższą gotycką świątynią na świecie.

katedra1Budowę katedry rozpoczęto w 1248 roku, a zakończono dopiero 632 lata później. Przez wieki świat pędził do przodu, ewoluowała technologia, zmieniał się też rodzaj wykorzystywanego materiału do budowy. Tylko jedno pozostawało niezmienne – wciąż był to kamień. Z jednej strony to właśnie ten materiał stworzył majestatyczne piękno katedry w Kolonii, z drugiej jednak jest niejako jej przekleństwem, ponieważ wymaga on nieustannej renowacji i naprawy.

To niezmiernie skomplikowana operacja, ponieważ budowana przez stulecia katedra powstawała z wielu różnych odmian i rodzajów kamienia naturalnego. Struktura elewacji przypomina gigantyczną mozaikę, której każdy element może nam opowiedzieć swoją historię.

Nie pomaga również lokalizacja gmachu, który znajduje się w samym sercu miasta, w otoczeniu dróg komunikacyjnych oraz w sąsiedztwie stacji kolejowej. Kamienne mury nie wytrzymują działania szkodliwych czynników atmosferycznych, są poddane działaniu spalin, smogu i sadzy. Wiatry, deszcz i mróz dopełniają dzieła destrukcji. Mimo to prowadzone są prace mające na celu uzupełnienie ubytków, wymianę kamiennych elementów i zastąpienie ich nowym, trwalszym materiałem.

Warto przyjrzeć się niezwykłej strukturze tworzącej elewację Kölner Dom, która na przestrzeni wieków wciąż ewoluowała i zmieniała się. Prace nad wzniesieniem katedry to ciągłe poszukiwanie idealnego surowca. Dlatego wykorzystano tutaj tak wiele odmian i rodzajów kamienia naturalnego. Każdy blok jest inny, ma swoją historię. Może nam opowiedzieć o poszukiwaniach i podejmowanych próbach stworzenia idealnego dzieła architektonicznego.

POCZĄTKI BUDOWY

– Wszystko zaczęło się od kamienia węgielnego – stwierdza pasjonujący się historią Kolonii Hans Werner Willecke. – Głaz pod budowę katedry został uroczyście położony przez arcybiskupa Konrada von Hochstaden 15 sierpnia 1248. Od tego czasu do końca pierwszego etapu budowy (zakończonego w roku 1560) prawie wszystkie elementy katedry powstawały z trachitu Drachenfels.

katedra3Surowiec wydobywano na terenie pobliskiego kamieniołomu mieszczącego się w Siebengebirge. Trachit Drachenfels nadawał się do obróbki w formie bloków i tworzenia niezwykłych form rzeźbiarskich. Szarej barwy kamień o średniej miękkości jawił się idealnym wyborem dla średniowiecznych rzemieślników. To właśnie przy wykorzystaniu tego surowca wzniesiono najniższe poziomy świątyni. Z trachitu Drachenfels wykonano także część najstarszych elementów zdobiących wnętrza.

Wszystko było w porządku do czasu, gdy na początku XVI wieku budowa katedry została wstrzymana – dowiadujemy się od pracownika biura promocji Kolonii. – Tempo prac budowlanych zaczęło słabnąć – opowiada Andreas Müller. – Około 1510 r. wstrzymano budowę z powodu problemów finansowych i braku zainteresowania. Prace zarzucono ostatecznie w 1560 r., pozostawiając ukończoną wieżę południową wraz z niższymi partiami fasady i nawy.

Odtąd sylwetkę miasta zdominowała niedokończona konstrukcja z ogromnym żurawiem pochylonym nad wieżą południową.
Budowę wznowiono dopiero trzysta lat później. Dziełem kierowali słynni architekci neogotyku: Ernst Friedrich Zwirner, Karl Eduard Richard Voigtel, Vincenz Statz i inni. W tym czasie trachit Drachenfels nie był już dostępny. Budowniczy świątyni stanęli więc przed nie lada wyzwaniem – jak zastąpić wcześniejszy budulec, nie zmieniając przy tym pierwotnych założeń? Ich wybór padł na surowiec pozyskiwany w kamieniołomach Siebengebirge. Był to latyt Stenzelberg.

Niestety szybko stało się jasne, że trzeba będzie znaleźć inne rozwiązanie. Kamień nie nadawał się jako budulec elewacyjny. Ponadto jego eksploatacja była bardzo droga, a zarazem czasochłonna. W 1842 roku nadzorujący pracę zdecydowali się na wykorzystanie kolejnego rodzaju surowca. Wybór padł na piaskowiec wydobywany w Schlaitdorf. Atutem tego materiału była jego jasna barwa oraz lokalizacja złóż. Po wydobyciu transportowano go drogą wodną – rzeką Ren. Materiał ładowano na barki w Schlaitdorf i stamtąd trafiał do Kolonii. Piaskowiec z Schlaitdorf wykorzystano do wzniesienia dwóch fasad transeptu i górnych części nawy. Kamień był używany do roku 1863.

Nieco później, wraz z ustanowieniem połączenia kolejowego łączącego Kolonię i Minden, można było transportować inny surowiec. Był to piaskowiec Obernkirchen, który wydobywano na terenie Dolnej Saksonii.

PIERWSZA RENOWACJA

Ówczesna, dwustuletnia tradycja wydobywania i obróbki piaskowca w Obernkirchen okazała się mało przychylna dla kolejnych budowniczych katedry w Kolonii.

brazylia3.jpg– Niestety, dopiero po latach okazało się, że również ten kamień źle znosi panujące tutaj warunki atmosferyczne – stwierdza Hans Werner Willecke. – Zmusiło to kolejnego projektanta do ponownych poszukiwań odpowiedniego budulca. W efekcie architekt Hertel zdecydował się na wapień muszlowy z Krensheim. Właśnie wtedy, w 1903 roku rozpoczęły się pierwsze prace konserwatorskie. On i jego następca, Güldenpfenning, wykorzystali wapień muszlowy również w latach 1918–1940.

Niestety użycie właśnie tej odmiany kamienia okazało się kolejnym ogromnym błędem. Jeszcze przed zakończeniem prac wiadomo było, że wapień Krensheim nie jest odporny na działanie czynników atmosferycznych, a tym samym przetrwa niedługo. Dalsze prace przerwały działania wojenne. Większość starego miasta została niemalże zrównana z ziemią wskutek bombardowań lotnictwa alianckiego, jednak katedra ocalała, pomimo kilku trafień. W kilku miejscach zniszczony został tylko dach i fragmenty sklepień, a część elewacji uszkodziły odpryski eksplodujących pocisków.

DRUGA I TRZECIA RENOWACJA

II wojna światowa, zanieczyszczenie powietrza i działania mikroorganizmów spowodowały poważne pogorszenie się jakości kamienia tworzącego elewację niemieckiej świątyni. W 1952 roku rozpoczęto kolejną renowację. Nadzorujący prace architekt Willy Weyres wykorzystał podczas nich bazalt Londorf pochodzący z masywu Vogelsberg.

Kamień ten ma pięć atutów. Jest odporny na warunki atmosferyczne, podobnie jak bazalt Eifel. Cechuje go duża łatwość obróbki, nie powoduje żadnego zagrożenia dla zdrowia kamieniarzy, ma interesującą strukturę i co najważniejsze – nigdy całkowicie nie stanie się czarny, pozostając szary przez długi czas.

Jak się później okazało, rosnące zanieczyszczenie budowli było preludium do kolejnej restauracji. Kwaśne deszcze wręcz „przeżerały kamień”. Z kolei spaliny i smog nadały mu ciemnoszarą barwę. Spowodowało to, że w latach 2004–2006 katedra znajdowała się na liście zagrożonych obiektów światowego dziedzictwa UNESCO.

katerdra2Sytuacja stawała się coraz gorsza. „Swoje dołożyło” 5 milionów pielgrzymów i turystów, przynoszących ze sobą kurz, glebę i wilgotność. Te czynniki oraz niekorzystny klimat spowodowały stopniowe pogarszanie się jakości kamienia. Dlatego na początku XXI wieku rozpoczął się kolejny remont w historii katedry.

– W trakcie prac renowacyjnych, które prowadzone są nieprzerwanie od 2001 roku, wykorzystano dwa rodzaje kamienia naturalnego. Jest to piaskowiec Bozanov oraz wprowadzony w 2005 roku trachit Montemerlo – informuje Marco Kaiser, miejscowy kamieniarz.

Pierwszy z nich to ziarnisty kamień o beżowej barwie. Wydobywany jest w czeskim Bozanovie. Cechuje go duża odporność na działanie kwasów, wytrzymałość na ściskanie oraz mrozoodporność. Z kolei drugi stosowany jest od czasów rzymskich. Kamień pochodzący z Włoch ma również dobre właściwości i dużą wytrzymałość na działanie czynników atmosferycznych.

Prace renowacyjne trwają nieprzerwanie do chwili obecnej. Restauratorzy wciąż poszukują najtrwalszej, optymalnej odmiany kamienia. Zachowanie katedry w Kolonii dla przyszłych pokoleń zależy więc od odpowiedniego doboru surowca i wymaga mozolnej wymiany starych i zniszczonych bloków. Pomocne są również nieustanne zabiegi konserwatorskie prowadzone przy wykorzystaniu najnowszych technologii i specjalnych materiałów. Dyskusja na temat wyboru najlepszego rodzaju kamienia, która trwa od początku budowy po dziś dzień, jest nadal w toku.

Daniel Świeszczak  

 

Nie czekaj dodaj firmę

do naszego katalogu!

 

 

Dodaj firmę...

 

Dodaj ogłoszenie drobne

do naszej bazy!

 

 

Ogłoszenia...

45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Biuro reklamy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Redakcja:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">
     Wszystkie prawa zastrzeżone - Świat-Kamienia 1999-2012
     Projekt i wykonanie: Wilinet