KAMIENNE RZEŹBY KAPADOCJI
- Szczegóły
-
Opublikowano: wtorek, 06, maj 2014 08:09
W środkowej części tureckiej Anatolii leży starożytna kraina Kapadocja, słynąca z fantazyjnych form skalnych. Te fascynujące formacje powstały w wyniku erozji miękkich skał tufowych, które utworzyły się na skutek intensywnej działalności pobliskich wulkanów.
Co prawda mit wyjaśniający pochodzenie tych niepowtarzalnych kamiennych rzeźb mówi, że oblężeni przez żądną łupu armię mieszkańcy ubłagali Allaha, aby zamienił najeźdźców w kamienie, to prawda historyczna jest bardziej prozaiczna. Nad płaskowyżem Kapadocji góruje wygasły wulkan Erciyes Daği (3916 m n.p.m.). Jego znaczna wysokość wyrobiła błędne przekonanie u Rzymian, że z wierzchołka można dojrzeć zarówno Morze Czarne na północy, jak i Morze Śródziemne na południu.
Zadziwiający efekt działania sił natury
To właśnie ta góra jest źródłem materiału, z którego zbudowane są stożkowe wzgórza Kapadocji. Przed milionami lat wstrząsany erupcjami wulkan wyrzucał popiół, lawę i odłamki skalne, osiadające na ogromnym obszarze. Ostatnia odnotowana aktywność wulkaniczna góry Erciyes miała miejsce w 253 roku p.n.e. Popiół stygł i twardniał, formując grubą warstwę tufu, białej miękkiej skały. Przez tysiące lat na tuf gwałtownie działały deszcz, śnieg i wiatr. Spływająca woda deszczowa wyżłobiła w nim kręte doliny i parowy, po czym wypłukała ich brzegi, pozostawiając stożkowe wzgórza i inne formacje skalne. Podczas niektórych erupcji materiał wyrzucany przez wulkan był tak gorący, że spadając na ziemię, stapiał się i tworzył warstwy mocnej skały bazaltowej, o ciemniejszym kolorycie. Kiedy już powstały żleby, na wierzchołkach poszczególnych stożków pozostały bloki ciemnego bazaltu, które chronią miękkie, leżące niżej warstwy. W ten sposób powstały formacje skalne o najbardziej niesamowitych kształtach. Jedne, dochodzące do kilkudziesięciu metrów wysokości, zwężają się równo aż do czubków, inne są postrzępione i nieregularne – jakby wykonano je niedbale albo zaniechano dalszej pracy. Wznoszą się tu skalne słupy i odkrywki wszelkich kształtów i rozmiarów. Jedne są niskie i krępe, inne strzelają wysoko. Na czubku balansuje głaz, który chroni położony niżej materiał przed deszczem. Urzeka magiczna gama pastelowych barw: kremowej, różowej, czerwonej, jasnoniebieskiej i szarej. Kamienne piramidy i bloki niekiedy bywają rozrzucone bezładnie, w innych zaś miejscach jakby formują zwarte szeregi.
Domy wykute w skale
W tureckiej Kapadocji na powierzchni około 600 km2 sąsiadują ze sobą wspaniałe krajobrazy i bogate dziedzictwo historyczne. Nagromadzone osady wulkaniczne sukcesywnie erodowały pod wpływem czynników atmosferycznych, a podczas ostatnich trzech tysiącleci również w następstwie działalności ludzi. W efekcie powstały unikatowe krajobrazy obfitujące w skalne ściany, piramidy i grzyby, w których ludzie wydrążyli domy, kościoły a nawet całe podziemne miasta, w których znajdowali schronienie przed kolejnymi falami prześladowań. Tak zapewne powstały udostępnione dziś do zwiedzania podziemne miasta Kaymaklı, Derinkuyu i Zelve, gdzie ludzie mieszkali jeszcze w połowie ubiegłego wieku.
Historyczna kraina
W najwcześniejszych zapiskach historycznych, pochodzących z VI wieku p.n.e., Kapadocja jest wymieniana jako posiadłość królów perskich – najpierw Dariusza, a później Kserksesa. Nazwa tej prowincji jest kilkakrotnie wspominana również w Nowym Testamencie.
Od początku naszej ery aż do średniowiecza Kapadocja była ważnym ośrodkiem chrześcijaństwa i miejscem narodzin idei życia zakonnego. Stąd pochodzili trzej znamienici przedstawiciele Kościoła: św. Bazyli, jego brat św. Grzegorz z Nyssy i św. Grzegorz z Nazjanzu. Z okresu tego zachowało się wiele cennych zabytków, toteż w okolicach wioski Göreme utworzono skansen, który w 1985 roku wpisano na listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO.
Karol Adamkowski
Piśmiennictwo
Biblia Tysiąclecia – Dzieje Apostolskie, Pallottinum, Poznań – Warszawa 1980, wer. 2:9, 1244.
Popko M., Turcja, Wiedza Powszechna, 1987.
Przewodnik Turcja, Biblioteka Gazety Wyborczej, Warszawa 2005.
Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, PIW, 1981.