KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Z inicjatywą przedsięwzięcia wyszedł Społeczny Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu. Krótko potem, we wrześniu ubiegłego…

Czytaj...
HARD ROCK HOTEL

HARD ROCK HOTEL

Jedna z najnowszych realizacji, za którą stoi firma stoneCIRCLE, zyskała wiele prestiżowych nagród. Bar hotelowy otrzymał nagrodę Best…

Czytaj...
LAGASCA 99 I COSENTINO

LAGASCA 99 I COSENTINO

Zlokalizowany w dzielnicy Salamanca w Madrycie budynek mieszkalny Lagasca 99 nawiązuje swym charakterem do obiektów architektury wokół niego,…

Czytaj...
BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

Taki apel do Ministerstwa Rozwoju wydało w połowie sierpnia br. dwanaście organizacji branży budowlanej, deweloperskiej, biznesowej i architektonicznej.

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

MARBLE 2013

izmir1.jpgWschodząca gwiazda tureckiej gospodarki – już ten slogan oddaje rozmach tegorocznej imprezy targowej MARBLE IZMIR. 19. edycję międzynarodowych targów kamienia naturalnego i technologii kamieniarskich (27–30 marca) najprościej opisać dwoma słowami: wszystkiego więcej!

Prawie 46 tys. metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej i 1182 firmy – Izmir gościł wystawców z 5 kontynentów i fachowców branży kamieniarskiej z 77 krajów. Najwięcej odwiedzających spoza Turcji przybyło z Chin, Izraela, Indii, Włoch. Na targach nie zabrakło oferty ze wszystkich zakątków Turcji, ale najwięcej firm przyjechało z prowincji: Stambuł, Afyonkarahisar i Denizli. Ekspozycje stoisk zdominowały bloki marmurowe. Aż 13 000 ton tego kamienia zapełniło stoiska zewnętrzne terenów Kulturparku. W tym roku aż 1500 m kw. dodatkowej powierzchni przeznaczono właśnie na prezentację marmuru, kamienia, z którego słynie Turcja.

– Ze względu na wysokie wymagania sprzedaż powierzchni wystawienniczej zakończyliśmy już miesiąc przed rozpoczęciem imprezy – wyjaśnił nam Mehmet Örs Sakir, dyrektor generalny İZFAŞ, organizatora Marble 2013.
– W celu zaspokojenia potrzeb wystawców w tym roku oddaliśmy na potrzeby imprezy 4 nowe pawilony o powierzchni 7200 m kw. Te powstały tuż obok istniejących, obok wejścia Basmane do pawilonu nr 3 i przed Celal Atik Sport Center.
Poza kamieniem największym zainteresowaniem cieszył się sprzęt do wydobywania bloków – od potężnych wozideł po małe żurawie transportowe i ręczny sprzęt do odspajania kamienia.

Tureckie targi są jedną z czołowych imprez kamieniarskich w regionie, a Izmir coraz lepiej radzi sobie z głównym rywalem –izmir2 Stambułem. Co prawda to w Stambule znajduje się największy port morski kraju, tam też na terenach CRN Expo odbędzie się 10. edycja targów branżowych Natural Stone (5–8 czerwca 2013 r.), ale to do Zatoki Izmirskiej przypływa najwięcej statków z materiałem blocznym, z którego słynie kraj Atatürka. Nie inaczej było i tym razem. Głównym bowiem atutem imprezy Marble Izmir jest bogata liczba marmurów, trawertynów, wapieni i onyksów wystawianych tam przez rodzime kamieniołomy. Kolejne atuty to nowoczesne lotnisko, świetnie utrzymane autostrady, no i baza hotelowa – uczestnikom targów dotarcie do jednej z kilku bram wejściowych rzadko kiedy zajmuje więcej czasu niż kilka minut.

Podczas ceremonii inaugurującej początek imprezy mówcy podkreślali znaczenie Marble Izmir 2013 dla gospodarki Izmiru. Marble 2012 przyniosły miastu 80 mln dolarów dochodu! Hotelarze i restauratorzy byli i tym razem pewni, że padnie kolejny rekord. I się nie pomylili! Jakby tego było mało, kolejna impreza (26–29 marca 2014 roku) ma przyćmić wszystkie dotychczasowe i stać się poważną konkurencją także dla europejskich targów branżowych.
– Już dziś mogę zapowiedzieć, że Marble wkraczają w nową erę kontaktów handlowych. Budowa zupełnie nowego kompleksu wystawienniczego zostanie zakończona do lipca 2014 r., ale mam nadzieję, że na czas przyszłorocznej edycji uda nam się przygotować około 50–60 tys. metrów kw. dla wystawców branży kamieniarskiej – ogłosił Aziz Kocaoğlu, burmistrz Izmiru.
– To i tak niewielki obszar w porównaniu z planami inwestycyjnymi. Mamy ambitne plany, bo też chcemy stać się dominującym centrum targowym i najważniejszym ośrodkiem biznesowym nie tylko w Turcji, ale w całej Europie!

izmir3W budżecie metropolii przeznaczono na wspomniane inwestycje ponad 1 mld tureckich lirów. W Izmirze powstaną nowe sale kongresowe i kolejne pawilony wystawowe. Wszystko wskazuje na to, że będzie to największa inwestycja w dziejach miasta. Izmir będzie odtąd znanym na świecie ośrodkiem goszczącym przedstawicieli branży kamieniarskiej i najprawdopodobniej najważniejszym miejscem spotkań dla specjalistów od marmuru z całego świata. Docelowo powstanie tu 7 potężnych pawilonów wystawienniczych. Pawilony zajmą powierzchnię aż 110 tys. m kw. Na parking wewnętrzny przeznaczono 93 tys. m kw. Zwieńczeniem inwestycji będzie sala konferencyjna i wieża widokowa. Powstał już projekt drugiego etapu inwestycji. Tym razem idzie o zagospodarowanie 70 tys. m kw. pod funkcje hotelowe. Koszt? Przynajmniej 400 mln lirów tureckich. Całe przedsięwzięcie obejmie też przebudowę i modernizację transportu publicznego.

Wracając do przebiegu tegorocznej imprezy – w Izmirze mieliśmy wszystkiego pod dostatkiem. Na pewno było tu więcej produktów ze znakiem jakości CE. Takim certyfikatem chwaliła się m.in. firma Gureller Marble, anonsując pieczołowicie wyselekcjonowane marmury i trawertyny pod nazwą handlową „Sagalassos Stone Collection”, nazwane tak na cześć antycznego miasta w Burdur.
– Sprzedaż bloków ma przekroczyć poziom z 2012 roku aż 3–4-krotnie, oczywiście dzięki eksportowi – usłyszeliśmy na stoisku firmy.
– Jesteśmy stałym uczestnikiem największym targów o zasięgu światowym. Intensywnie inwestujemy w park maszynowy i już dziś poza materiałem blocznym oferujemy płytki (61×91,5 cm) o grubości 1 i 2 cm.

Jeszcze wiele razy przyjdzie nam usłyszeć o nowych inwestycjach w sprzęt do wydobycia i obróbki kamienia. Tureckie firmyizmir4 mocno korzystają z dobrego klimatu gospodarczo-politycznego. Sprawdzianem dla Marble 2013 były targi Emitt 2013. To wtedy też minister kultury zainicjował kampanię obliczoną na zacieśnienie współpracy przemysłu kamieniarskiego z rodzimymi artystami – mowa o inicjatywie „Fine Arts Production”. Odtąd pamiątki i upominki z marmuru są też oficjalnymi gadżetami przy okazji promocji idei zorganizowania światowej wystawy uniwersalnej Expo 2020 w Izmirze! Ręcznie wykonywane marmurowe dzieła sztuki mają być najlepszą promocją miasta.

Podczas Marble 2013 wyjątkowo licznie reprezentowana była turecka branża kamieniarska. Pojawiły się firmy aż z 41 prowincji. Jak można było się spodziewać, największym zainteresowaniem cieszyły się bloki kamienia. Wyjątkowo tłumnie oblegane były stoiska firm w debiutującej przestrzeni targowej (przy bramie 26 Ağustos). Z każdym dniem imprezy na wspomnianym materiale blocznym przybywało napisów z informacją o dopiero co sfinalizowanej sprzedaży. Sporo kupujących to firmy z Włoch, tym bardziej zaskakujące było spotkanie z przedstawicielem polskiej branży kamieniarskiej.
– Na targach w Izmirze poszukuję materiałów, które mogłyby znaleźć miejsce w naszej ofercie skierowanej do odbiorców indywidualnych. Interesują mnie głównie materiały atrakcyjne przy realizacjach wnętrzarskich przydatne przy aranżacjach łazienek, salonów, tarasów, jak również przestrzeni w budynkach hotelowych i innych użyteczności publicznej – wyjawił nam powód wizyty Waldemar Klink, Klink International Sp. z o.o.

– Występujące i eksploatowane w Turcji złoża charakteryzują się, oprócz swoich bardzo dobrych właściwości mechanicznych, przede wszystkim ciepłą kolorystyką, która bardzo dobrze komponuje się z innymi materiałami stosowanymi w wystroju wnętrz, takimi jak płytki ceramiczne, drewno i naturalne tkaniny. To wszystko daje bardzo duże możliwości kreacji przy różnorakich realizacjach. Oferta firm tureckich była w zasadzie kompletna.

izmir5Marble 2013 to niemała część ekspozycji zarezerwowana dla producentów i dilerów sprzętu do wydobycia i transportu kamienia. Volvo, CAT, CASE, BMC, Hidromek – to tylko niektóre z firm obecnych na targach. Niewiele było za to propozycji z dziedziny najbardziej innowacyjnych technologii cięcia kamienia. Oferta waterjetów była bardzo uboga. Za to szukający boczkarek nie powinni być zawiedzeni. Równie dużo było tu pił mostowych i sprzętu pomocniczego (transportowo-magazynowego). Uwagę zwracała oferta dedykowana niewielkim kopalniom (np. kompaktowe wiertnice). Niemałym zainteresowaniem cieszyła się debiutująca tu technologia spajania popękanych bloków marmuru.
– Block repairing system to zestaw nowych epoksydowych klejów serii: kw692, które w efektywny sposób aplikujemy do wnętrza za sprawą urządzenia przywodzącego skojarzenia z kompresorem wysokiego ciśnienia – wyjaśniała nam ideę działania systemu Anne, export deputy manager z firmy Koway.

Najbardziej spektakularne stoiska usytuowano w pawilonach nr 2, 3, 4. Tu też zachwycała pomysłowość w aranżacji ekspozycji. Jeszcze kilka lat temu dominowały mozaiki. Tym razem było ich wyraźnie mniej. Kamień często widywany był za to w rozlicznych aplikacjach. Spa, wellness, sauny – wiele inwestycji tego typu uwidaczniano w folderach firm.
Swego czasu przy okazji relacjonowania tureckich targów wspominaliśmy, z jakim to zainteresowaniem oczekiwani są tu przedsiębiorcy kamieniarscy z kraju nad Wisłą. Czy da się i dziś utrzymać tezę: koszty transportu kamienia z Turcji są tak samo ciekawe jak zasobność, bogactwo kamienia, którego próżno szukać gdzie indziej?
– Moim zdaniem w zastosowaniach wnętrzarskich kamienie tureckie są na rynku polskim produktem niezwykle atrakcyjnym, choć jeszcze nie w pełni docenianym. Są to materiały podobne pod każdym względem do innych występujących w państwach z regionu Morza Śródziemnego, a cenowo zdecydowanie bardziej atrakcyjne, przez co dostępniejsze dla szerszych rzesz konsumentów – dzieli się swymi spostrzeżeniami Waldemar Klink.

Co ciekawe, stoisko magazynu „Świat Kamienia” podczas Marble 2013 odwiedzali najczęściej właśnie właściciele kopalń. Zainteresowanie współpracą handlową z polską branżą wyraziło kilka dynamicznie rozwijających się firm. Niektóre z nich poważnie myślą o debiucie podczas najbliższej edycji targów poznańskich Kamień-Stone.

Dlaczego warto zainteresować się rynkiem tureckim, a na pewno inwestować w tutejsze spółki? Bezpośrednie inwestycjeizmir6 zagraniczne wciąż rosną (w zeszłym roku inwestycje w tureckie fundusze akcji sięgały nawet do 40 proc. zysków). W porównaniu z pogrążoną w stagnacji Europą turecka gospodarka rośnie w siłę. W ciągu ostatniej dekady PKB na głowę mieszkańca wzrosło aż trzykrotnie – z 3 tys. dolarów do 10 tys. dolarów rocznie. Eksperci mówią nawet o cudzie gospodarczym.

O postępach kraju w procesie przystosowania do członkostwa w UE pisaliśmy w poprzednim wydaniu ŚK. Wysoka dynamika wzrostu, skuteczna polityka monetarna i fiskalna – kraj Atatürka wyrasta na potęgę gospodarczą. Turcja w związku ze strategicznym położeniem geograficznym staje się obecnie centrum inwestycji wielu firm zamierzających sprzedawać swoje produkty w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Azji i Afryce.

Turcja to ponad 72 mln mieszkańców, z czego połowa nie przekroczyła 30. roku życia. Argumentem dla rozwoju stosunków gospodarczych są niskie koszty pracy w porównaniu ze średnią w UE. Co równie ciekawe, to właśnie tu dostawcy najnowszych technologii IT notują zaskakująco dużą popularność transakcji handlowych typu online.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski

 

Nie czekaj dodaj firmę

do naszego katalogu!

 

 

Dodaj firmę...

 

Dodaj ogłoszenie drobne

do naszej bazy!

 

 

Ogłoszenia...

45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Biuro reklamy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Redakcja:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">
     Wszystkie prawa zastrzeżone - Świat-Kamienia 1999-2012
     Projekt i wykonanie: Wilinet